Každý vyučovací predmet v škole nás naučí niečo z danej témy, tak by to malo byť aj s peniazmi. Základy narábania s financiami, pojmy či úkony, ktoré sú s nimi spojené, by sme mali dostať práve na základnej škole. Naučili sme sa mnohé z dôležitých tém, ale ako gazdovať s peniazmi nás, bohužiaľ, neučili. Budúcnosť by to mala zmeniť, pretože to, aký vzťah si k peniazom vytvoríme už ako deti, tak sa k nim budeme správať v dospelosti.
Začnite od začiatku
Prváčikovia sa už stretávajú s vreckovým, ktoré si pýtajú od rodičov. Čo to vlastne je, aký je jeho účel a akými pravidlami by sa mal riadiť je potrebné vysvetliť už 6-ročným deťom. Mali by pochopiť ich význam a hodnotu a až potom budú schopní rozhodovať sa, na čo ich použijú. Výška vreckového by mala byť asi 2 eurá na týždeň. Postupom času ho môžete zvyšovať, až by ste sa mali dostať na 20 eur, ktorú dáte žiakom na druhom stupni. Zistíte, ako budú s nimi hospodáriť a pritom sami zistia ich pravú hodnotu.
Pokračujte s tretiakmi
S rastom dieťaťa mu treba vštepovať aj zásady pri narábaní s vreckovým, tie sa mu budú v dospelosti určite hodiť. Chybami sa naučí, že je nutné všetky pohyby s peniazmi plánovať a hlavne si stanoviť prioritu nákupov. Potom dokáže ľahšie zvládať neskoršie možné nepredvídané finančné problémy.
Piatakom vyšší prídel
V piatom ročníku môžete pristúpiť k zvýšeniu sumy. Peniaze by však dieťa nemalo chápať ako hračku, treba s ním diskutovať a predložiť argumenty, jeho aj vaše. Je dôležité, aby sa naučilo robiť kompromisy a získavať predstavu, ako reálne svet funguje.
Ôsmakov zapojte do chodu domácnosti
Spoliehať sa v tomto iba na školu je omyl. Momentálne táto výučba nie je bežná, a preto by ste mali základné finančné témy s deťmi preberať vy. Príklady si vezmite z vašej domácnosti, ako funguje sporenie, pôžičky a podobne. Vysvetlite im tvorbu rozpočtu domácnosti a nechajte aj ich stať sa súčasťou jeho tvorby, aby zistili, že nič nie je zadarmo.